Alla inlägg under juli 2008

Av Andreas - 30 juli 2008 15:21

Ja, snart är det dax för mer innebandy här på bloggen. Som dom flesta märkt så handlar det mest om mitt kära AIK fotboll för tillfället. Men nu när Augusti närmar sig så trappas även innebandyn upp mer, och tanken är att den gör det här på bloggen också. Inom kort kommer det även lite försök att tippa den ovissa utgången av årets Div.1 mellersta. Kanske ger mig på att tippa sluttabellen av SSL.


Har varit ett par lugna dagar hemma nu efter allt badande. Men i förrgår var det bad som vanligt på Nälstabadet med obligatorisk minigolf mot Joppe. Denna gång stod jag som segrare med 6 slag, underbart! Noteras kan att både jag och Joppe denna runda spikade det sista hålet där vi dagen innan slog 7 slag var.


Igår var jag på den gemensamma träningen med Hawks, Johannelundstippen som vanligt. En riktigt tung träning i gassande sol. Inriktningen var framförallt på intervaller, backe, och styrka. Passet varade i ca 1 1/2 timma. Imorgon är det dags igen...


Min största önskan rent innebandymässigt just nu är att mitt knä ska bli friskt tills vi börjar gå in och köra mer innebandy, och framförallt hoppas jag på att kunna bli helt frisk till seriestart! Löpningen ute går ok, jag har en viss smärta konstant men det går att löpa. Inne i hall är jag mer osäker just nu...


AIK vann tillslut mot fotbollsmördarna Ljungskile. Otroligt rättvist trots att målet kom sent, men ändå lite oroväckande att man har så förtvivlat svårt att sätta dit bollen. Men jag sticker ut hakan redan nu och tippar AIK seger borta mot Kalmar på måndag, klart spelvärt!


Ska försöka hinna med att träffa min gamla vän Johan Rolf som är på besök från Norge, han är även ordförande i Slevik Innebandy där jag spelade i Norge, så en del innebandysnack lär det även bli. Vi pratade på telefon idag om Slevik och om Tomas Straete som har lämnat klubben för Umeå i SSL. Lite taktiska saker samt spelsystem hann vi också prata igenom, min förhoppning när klubban hamnar på hyllan förr eller senare(?) är att kunna ta vid med tränarsysslan eller någon sportchefsroll, vart och i vilken klubb vet man aldrig. Men jag tror att jag med min erfarenhet har mycket att tillföra på det planet.


Ha det bra!


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 27 juli 2008 21:33

Igår kom man så åter hem igen efter en nästan 2 veckors lång vistelse på landet. Har varit 2 veckor med kanon väder och i lördags så tog jag mig även mitt första dopp på dom 8 år vi haft landstället! Badkruka, inte jag inte..... Det var 22 grader i vattnet förövrigt. Men jag ser helst att det är minst 25 grader och kaklad botten...


Joppe med familj kom upp på besök på fredagen, det blev lite grillat och lite öl... Vi hann även med en match minigolf i Grisslehamn, jag ledde med 6 slag efter 9 spelade hål. Jag lyckades med bedriften att klappa igenom totalt och förlorade med 2 slag, riktigt kall!


Idag har vi varit och badat på Nästabadet, 3 utomhuspooler i varierande storlekar. Jag fick med mig ett dopp och så tog jag och Joppe återigen en minigolf match. Denna gång lyckade jag utjämna förlusten senast, jag vann med 3 slag. Det mest komiska som inträffade var inför det sista och 18:e hålat i dagens match då jag hade 3 slags ledning och startade. Jag hade sååå risiga nerver och gick in på 7 slag(!) på sista hålet, Joppe hade alltså ett gyllene läge att gå ikapp och förbi mig. Joppe visade upp lika risiga nerver han och gick även han in på 7 slag och segern var klar! Starkt av oss att slå 7 slag på ett hål där dom flesta använder sig av 1.


Caperio/Täby vann Enghav cup i Smögen efter en 2-0 seger i finalen mot Odelberg/Gustavsberg. Har inte hört så mycket om turneringen, jag vet dock att Rickie kom med i allstar team.


Har tränat intervaller själv på landet, i veckan ska jag ner på dom gemensamma träningarna igen. Ska bli skönt att slippa springa själv. Det jobbigaste är att mitt knä fortfarande inte känns bra, sätter igång med rehab om 2 veckor igen.


Kan bara lägga till att det blev riktigt dyrt att bada idag. Förutom inträde med mera så fick jag även en parkeringsbot på 450:- Hur fan kan man åka och lappa på ett helt överfullt bad!? Jag stod en bit in på en vändplan, men absolut inte ivägen för någon. Jävla grisar!


Såg dif förlora framför tv:n idag, man kan ju inte påstå att dom har flyt direkt. Men det var faktiskt fullt rättvist med Helsingborg seger, 3 ramträffar hade hif bland annat.


Imorgon är det gnaget igen på ett soldränkt Råsunda!


Ha en fortsatt bra vecka och sommar!


Vi hörs snart!


Hejdå Hejdå!

Av Andreas - 21 juli 2008 21:12

Trött efter att ha kört ett intervallpass idag, riktigt jobbig löpning i 55 minuter här på grusvägarna på landet.


Sorry Isen, jag har inte druckit någon Gainomax efter träningen idag, har glömt den hemma. Tar igen det och dricker några extra hemma sen. Men den kostar för övrigt över 15:- /st här på världens dyraste ICA i Elmsta(30 min från Norrtälje)


Besviken på att AIK återigen inte lyckas vinna trots att man har massor av bra chanser att avgöra, riktigt dålig effektivitet just nu! AIK var klart bättre, men är pinsamt dåliga på att göra mål just nu.  Måste bara påpeka, trots förlust, att Ljungskile är det absolut sämsta fotbollslag jag sett i Allsvenskan i år. Bara långbollar och riktigt tråkigt tok defensivt spel matchen igenom! Hoppas att dom åker raka vägen ut! Enda trösten är att lillebror dif ligger under med 2-0 just nu borta mot Helsingborg. Men att AIK inte vinner är ruskigt dåligt rent ut sagt!


Ha det bra!


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 16 juli 2008 11:26

Sitter ute på landet med min pappas laptop, min egna fungerar inte här ute tack vare leverantören Tre som tydligen inte fungerar utanför Norrtälje. Skandal!


Precis lika mycket skandal som den förbannade Fröjdfeldt, jag klarar inte av den mannen, fy fan!! Orkar inte gå in för mycket på AIK matchen igår, ok Helsingborg hade mycket boll. Men i första halvlek har AIK så mycket chanser att man ska kunna stänga matchen, riktigt tungt! Det är iaf 7 poäng ner till lillebror dif. Viktigt! Bort med Fröjdfeldt, tillbaka till solarieöarna med den där apan!


Kul att se att min gamle vän från Norge Erik Ramberg har hittat in på sidan här! Vi ses i slutet av augusti räknar jag med!


Nu ska jag fortsätta att semestra lite här, vädret är kanon om än lite blåsigt. Nu bär det av till Älmsta för att handla lite på världens dyraste ICA...


Ikväll ska jag ut och träna själv här ute, gäller att hålla igång!


Ha en fortsatt bra sommar! (alla utom Fröjdfeldt)


Hejdå Hejdå!!







Av Andreas - 10 juli 2008 16:19

Igår var det träning med Hawks, löpträning på den jobbiga Johannelundstippen. Med en ÖT(övertänd) Mikael Lemker i spetsen så blev det en riktigt jobbig historia. Stenhård fys i 1 timma och 55 minuter. Såhär efter så känns det kanon bra faktiskt! Kan ju ha med att göra att man dricker Gainomax? Roligast med träningen igår var helt klart att se ett potentiellt nyförvärv vara med för första gången, samt att se målvakten Johan "bläckfisken" Ekdahl på plats igen!


Jag och Joppe spelade PES08 i tisdags igen, undrar någon hur det gick? Jag plussade 7 matcher på Joppe! Detta är nog något slags nytt rekord för en omgång mellan oss, total utklassning. Jag har nu vunnit 6 av dom 7 senaste omgångarna vi spelat. Börjar bli tjatigt om allt spelande mellan oss kanske, men det är skönt att få skryta lite också...


Till helgen bär det av till Martin"White Monkey" Cederbergs landställe. 10 grabbar ansluter på lördagen för att ha 5-kamp. Diverse olika grenar ska avverkas och fotboll ska spelas, däremellan blir det med all säkerhet ett par pilsner. Jag, Joppe Nothèn och våran finska landslagsstjärna Rickie beger oss på lördags förmiddagen iväg till Nykvarn. Ska bli kul!


Ja, signaturen Burgic har kommenterat här igen. Helt riktigt, jag var inte på plats på Råsunda, men det var inte så som du skrev tidigare att jag spelade TV-spel istället för att se matchen. Jag såg den nämligen på tv, detta pga att Joppe och hans son var på besök. Ibland får faktiskt vänner och familj gå före Råsunda. Men tro inte att jag inte ser den på tv för det! Självklart ser man helst matcherna på plats, men går inte det så missar jag den garanterat inte på tv. Var riktigt länge sedan jag inte såg en AIK match, oavsett om det var på tv eller om man var på plats.


Nu är det bara morgondagen kvar sedan väntar SEMESTER!! Underbart!


Tomas Straete från min förra klubb Slevik i Norge är klar för Umeå i SSL. Ska bli riktigt kul att följa supertalangen, ge honom tid bara. Är inte så lätt att komma från Norge som 20-åring. Minns vart Ni läste om Tomas Straete först? Japp, det var på den här sidan!


Slevik tappar förutom Straete även svenske Peter Fahlström till största lokalkonkurenten Greåker. Ett minst sagt kontroversielt klubb byte.....

Hur som helst tungt för Slevik som därmed tappar sina två absolut bästa poängplockare.


Ha det bra!


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 8 juli 2008 18:29

Måste bara ge ett snabbt svar till kommentaren från signaturen Burgic här på bloggen. Jag spelade knappast tv-spel istället för att kolla AIK! Det går att spela efter matchen förstår du, underkänt får jag nog ge till den inte så snabbtänkta personen som skrev den kommentaren!


Appropå AIK matchen så blir jag mer och mer irriterad över tavlan som Örlund gör på 2-2 målet. Visst är det snyggt, men när man ser reprisen så ser man tydligt att det är en tavla. Hur fan kan han sätta sig ner när han skjuter, den går ju mitt i målet! Nä, nu får Bergh ta och bli hel.


Läste en skön krönika på AIK fotbolls hemsida idag, en krönika om kung Obolo. Jag kan bara instämma, det är en världsklass spelare! Han är bland det bästa jag sett i AIK någonsin.


http://www.aikfotboll.se/Nyheter/Sidor/080708_ivanobolo.aspx


Ha det bra!


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 6 juli 2008 21:49

Så var ordningen återställd, seger mot Joppe på PES08 idag igen och jag har vunnit 5 av dom 6 senaste omgångarna vi spelat. Joppe och hans son Jonathan har idag varit på besök hela dagen och kvällen, kanon trevligt och alltid kul att lira lite PES08. Någon skrev en kommentar här tidigare om att det hade varit kul att se Joppe i Hässelbys tröja, jag kan bara instämma! Tyvärr tror jag inte att han spelar med oss men hoppet är det sista som överger en.... Jag har 2st spelare som jag absolut vill se i Hässelby nästa år, Joppe är den ena, och det hade varit otroligt kul, den andra avslöjar jag inte nu....


AIK tappade poäng mot GAIS hemma idag, tungt då man borde ha avgjort matchen tidigare. Men GAIS ska ha cred, dom spelade en bra fotboll och sett till helheten så var det en riktigt bra Allsvensk match. dif tappade poäng i slutskedet, jag bevittnade det hela på tv:n, måste erkänna att det inte ens var nära frispark, den som Trelleborg kvitterade på i slutminuten.


Säger bara OBOLO!!! Vilken klass spelare!! Han spelar i en annan dimension och blir nog inte långvarig i AIK tyvärr... Undrar om man säljer sin stjärna likt man gjorde med Wilton Figueredo mitt i guldstriden förra året?


Fick frågan om coopertiden här på bloggen. Svårt att säga om jag kan sänka tiden mycket mer, jag är riktigt nöjd med den. Men självklart siktar man alltid på att förbättra sig, så vi får se. Den som sprang bästa tiden senast vi körde var Mattias Norman som sprang på 10.37, han är ett riktigt löpfenomen.


1 vecka kvar sedan semester....Satan vad man längtar! Den här veckan kommer nog inte gå så fort tyvärr....Blir ju så när man väntar på något.


Kommande helg bär det av för femkamp på Martin "armando" Cederbergs landställe. Ska bli grymt kul och det är skönt med sådana vänner som tar  initiativ till lite festligheter! Lördag till söndag går detta av stapeln, när jag vet mer om evenemanget så meddelar jag det här.


Vi höres!


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 5 juli 2008 20:46

Veckorna går långsamt känns det som nu, bara för att man väntar in semestern. 1 vecka kvar nu!


I veckan har det som vanligt varit en del träning, 3 rehab pass och 2 löp pass. Vi hade återigen ett Coopertest i torsdags, vi satte igång försäsongen med ett test och då var det tungt, jag sprang på tiden 12.17 då. Man ska som forward ligga under 11.15 och i torsdags fick jag 11.09 En sänkning av tiden på mer än 1 minut! Jag är ruskigt nöjd.


Löpningen går nu in i en fas från att ha varit ca 4 gånger i veckan till nu ett gemensamnt pass i veckan. Vi har även fått ett schema för egen löpning 2 gånger i veckan. Rehaben tar ett uppehåll då min sjukgymnast har semester hela Juli. Annars har jag lärt mig att det gäller att ha tålamod med rehaben, känner att jag vill bli helt bra i knäet nu, men det känns som att jag har en bra bit kvar. Mitt mål är att vara fri från smärtorna i knäet minst till seriestart.


En fin svit har sruckit i veckan. Jag har vid dom 4 senaste tillfällena jag och Joppe spelat PES08 stått som segrare. Nu blev det förlust senast vi spelade och Joppe är glad igen. Egentligen tur det, han kanske inte vill spela mer om jag fortsätter att vinna hela tiden.


Jag kollade självklart på AIK i torsdags också. Vilken fotboll man presterade!! Helt magiskt, bollen gick på en-touch mer eller mindre hela tiden och AIK lekte fotboll! Jag vet att Örebro inte är ett av dom bättre lagen i Allsvenskan, men som gnagare så är man van vid att det brukar vara jobbigt mot den typen av motstånd. Nu är det förhoppningsvis över!


Rami har gått sönder för stackars bajen också. Kan bara instämma med vad det stod i tidningen idag och som jag har varit inne på tidigare: Bajen har kastat Rami pengarna i sjön! En spelare som litar tungt på sina få landskampsmeriter och som sedan han var i Arsenal bara har gått i en spiral nedåt. En för gammal spelare som kostade för mycket pengar, precis vad jag sa! Nu har bajen flyt som faktiskt har en riktigt duktig målvakt som stått vid sidan av, Poppen Björklund är mannen man skulle ha satsat på redan från början enligt mig.


Imorgon spelar jag på Trelleborg hemma mot lillebror dif, Unibet erbjuder fin fint odds! Med eller utan Oremo spelar ingen roll, Oremo kanske kan frälsa dif nästa säsong men han är ingen spelare som kommer att göra några underverk nu. Om informationen som läckt ut stämmer är även han på tok för dyr med tanke på det han presterat.


Imorgon sitter jag på Råsunda och hoppas att AIK kan bevara det fina spel man hittills har visat upp. Men det blir betydligt tuffare imorgon, GAIS är klasser bättre än Örebro försvarsmässigt.


Idag har jag badat på tomten! Hur nice som helst! Våran pool som vi har rymmer gott och väl 4st personer, det var hur skönt som helst! Badade så länge så att man såg ut som ett russin på kroppen efter. Det blir det garanterat mer av i sommar.


Många GAIK:are är på väg till SSL har jag läst mig till på Ola`s eminenta blogg. Jag har i ärlighetens namn svårt att se någon förutom Drutten som platsar i SSL i dagsläget. Möjligen framöver självklart, men för tillfället tror jag att Drutten är den som kan få speltid. Håkan Fröberg är en annan spelare som jag tror mycket på.


Kul att det ska bli 10 grader och regn enligt prognoserna för morgondagen.... Tur att man sitter under tak på Råsunda. För övrigt så har jag bra rapporter om mattan på Råsunda, den är kanon fin och dom kritade på linjerna i fredags. Jag tränar ju rehab inne i på Råsunda så man står och beundrar arenan till och från när man vilar lite....


Ha det bra och en fortsatt trevlig helg!


Hejdå Hejdå!!





Ovido - Quiz & Flashcards