Alla inlägg under november 2007

Av Andreas - 30 november 2007 09:29

Träningen igår hade kunnat börja bättre. När jag stod och bytte om insåg jag att jag glömt mina inomhusskor hemma, detta till följd av att skorna luktar ost nuförtiden och står ute på balkongen. Det var bara att springa till bilen och åka hem och hämta skorna, jag kom därför en halvtimma efter att träningen hade börjat. Träningen bestod av lite pass/avsluts övningar och två-mål. Två-målet är bara att glömma för egen del då det gick rätt åt helvete.....


Vill även välkomna ett nytillskott till våran trupp, forwarden Wille(tidigare AIK) har lånats in för resten av säsongen. Blir ett intresssant nyförvärv i denna unga talang! Wille deltar ej i matchen mot Handen i helgen.


Handen borta på Lördag kl. 15 i Torvalla sporthall. Handen har precis som vi gått tungt ett tag nu, och det är två lag i behov av en seger. Vi har faktiskt inte vunnit på 5(!) matcher, och serieledning har bytts ut mot en femte plats. Vi borde absolut ha plockat fler poäng än vad vi gjort på slutet med tanke på hur många av matcherna sett ut. Men så är inte fallet och jag räknar med att vi kommer riktigt taggade till matchen på Lördag!


Handen har ett par duktiga spelare i sin trupp och jag tänker framförallt på spelfördelaren Patrik Andersson, som är en riktigt sevärd och duktig spelare. Jag tror självklart på 3 poäng för våran del i helgen, och jag tror och tycker att vi är ett bättre lag än Handen. Handen har plockat sina flesta poäng i år på hemmaplan, där dom är starka. Vi måste plocka fram det spel som vi presterade borta mot Karlstad bland annat(seger 7-3)


Vi behöver framförallt börja sätta vårat försvarsspel redan från starten av matcherna, inte efter 1 period som har varit fallet dom 2 senaste omgångarna. Ett tuffare och mer samlat försvar samtidigt som vi måste börja vända spelet snabbare, det är några av "nycklarna" till helgens match. Powerplay och box är som vanligt saker som också måste fungera, men det gjorde det faktiskt senast mot Örebro(detta säger jag inte för att jag spelade både PP och box) då vi höll tätt bakåt och gjorde mål på vårat enda powerplay. Undviker vi våra svackor som vi haft vissa perioder dom senaste matcherna så vinner vi detta. Nu är det f-n dax för 3 friska pinnar hem till Hässelby!!! Jag vägrar att förlora ännu en match!!


* Har inte tränat ett skit inför PES-Open i helgen, känns inte bra alls! Tiden räcker inte till helt enkelt....Som arrangör av turneringen får jag nog ta till lite fusk......


* Mange "Slipsen" Karlsson i Vällingby BK bad om ett omnämnande i denna blogg, nu har du fått det Mange! Och jag räknar med ett par grymma produkter från ditt jobb som betalning..... För övrigt kan man ju fråga sig vad min gamla klubb VBK håller på med i div 3 Norra? Man är på väg att trilla ur serien om man inte tar tag i spelet nu. F-n jag som hade tänkt att återvända till mitt kära VBK när dom gick upp i elitserien......


* Idag har jag namnsdag! Jo det är sant, jag heter faktiskt inte Boris utan Andreas i det "vanliga" livet.



Nu ska krigas på jobbet!


Ha det!



Av Andreas - 29 november 2007 12:14

Oddsen har anlänt, och är hämtade från www.nordicbet.com. Kommentarer och tankar följer nedan:


                                                  
  1                X               2

Åkersberga-Tullinge                   2,85          6,35          1,55

- Ackers tog en viktig sudden-seger borta mot bottenkollegan Lillån senast. Tullinge vann hemma mot Finspång och verkar ha hittat formen. Tror på Tullinge seger 7-4.


Handen-Hässelby                        3,70          6,95          1,35

- Vi bör vinna denna match, men har haft det otroligt svårt att vinna den senaste tiden. Handen har gått tungt ett par matcher, och det är om man tittar på dom senaste omgångarna två formsvaga lag som möts. Jag tror definitivt på Hässelbyseger! Men oddset känns lite väl lågt. Hawks vinner 6-3.


Karlstad-Lillån                           1,25           7,60           4,50

- Karlstad är normalt ett bättre lag än Lillån. Lillån har sparkat sina båda tränare, och vi får väl se om detta ger någon effekt denna match? Jag tor Karlstad vinner ganska klart, 8-3.


Örebro-Västerås                        2,15           5,80           1,95

- Örebro spelar en ultra-defensiv innebandy, dock är den väldigt effektiv! Västerås trummar på, full fart framåt! Enda som kan hindra Västerås från seger här är om dom helt plötsligt hamnar i någon typ av svacka nu. Västerås vinner enligt mig, 7-5.


Finspång-Gaik                            3,45           6,65            1,40

- Finspång är som jag sagt tidigare svåra att tippa. Gaik bör vara snäppet vassare, men det är aldrig lätt att hämta poäng mot Finspång borta. Oddset på Gaik är inte tillräckligt högt för att jag skulle spela det. Tror på Gaik seger 6-5.


Älvsjö-Skoghall                         1,55            6,35            2,85

- Älvsjö slog i veckan ett oinspirerat(?) Gaik i DM. Älvsjö är stabila och trygga i sitt spel. Skoghall kan ställa till det för dom flesta lagen men räcker inte till mot ett bollskickligare Älvsjö. Älvsjö seger 6-3.


Bästa spelen denna helg är enligt mig:

KAIS Mora borta mot Storvreta/Vesta i div 1 Norra, KAIS ger 1,60 gånger pengarna. Västerås borta mot Örebro till 1,95 gånger pengarna. Odelberg borta mot Bollstanäs ger 1,30 på bortalaget, den är klar!


Av Andreas - 29 november 2007 09:08

Igår kväll var det löpning ute i minusgrader och snöstorm, men man är ju en "krigare" så det var bara att bita ihop och köra! Vi sprang enligt rykten ca 6km. Jag sprang i ganska lugnt tempo tillsammans med Christian "Isen" Isaksson och Pata Holmberg. Isen sprang hela vägen och gjorde sken av att han inte orkade springa och att han var dålig på löpning, ja det var många ursäkter där, för att helt plötsligt växla tempo och rycka ifrån likt en kenyan!? Jag hängde inte alls med i denna tempo växling och Isen och Pata seglade ifrån. Hade jag inte blivit så lurad av Isen under första halvan av sträckan så hade jag kunnat hänga med, men nu var man inte alls förberedd på denna utveckling. Nu vet jag vad Isen går för och jag kommer att lägga upp loppet helt annorlunda nästa gång.


För lite mer än ett år sedan, närmare bestämt förra påsken, blev jag av med mitt körkort för fortkörning. Jag fick göra om allting, teori och uppkörning. När jag då tog mitt körkort för andra gången så sa damen som jag körde upp för att jag kör väldigt bra, men hon tyckte att jag är lite väl hetsig och aggresiv i trafiken. Detta märkte hon tydligen på uppkörningen? Har inte tänkt mer på det hon sa innan idag när jag satt i bilkö till jobbet. Då jag upptäckte att jag använder tutan som dom gör nere i sydeuropa.... bara på väg till jobbet idag så har jag blivit förbannad på 2 andra bilar och då också tutat så mycket det bara går varje gång. Började även tänka igenom veckan som gått gällande just dessa saker, och för att vara helt ärlig, så är det bara 1 dag denna vecka som jag inte använt tutan..... F-n vad alla andra kör dåligt.......


Stort att Pata Holmberg som är utlånad till Bro IK kom ner och deltog på löpträningen! Pluspoäng där! Jag hade helt säkert också kommit på löpträning med Hässelby om jag varit utlånad till någon annan klubb.......


PES-Open på Lördag, har fortfarande inte tränat någonting! Ikväll efter träningen måste jag fort hem och träna.....


Vilka innebandy-fantaster vi har i vårat lag! Igår efter våran löpning var det bara jag som begav mig direkt hem. Resten av laget duschade, smetade in hela "garnet" i vax, på med "jaktvatten", och skyndade sig upp till hallen för att kolla ligacupmatchen mellan AIK-Balrog. En match där Balrog stod som segrare med 4-3. Vi har en del gemensamt med AIK, dom går tungt just nu, och dom kan inte vinna i Hässelbyhallen, och dom kan precis som vi inte locka publik till Hässelbyhallen.......


Ska sluta läsa Olas blogg(Nä, det ska jag inte) har följt hans j-la spel tips på hästarna varje gång nu, utan resultat! Har ett problem med att jag inte kan läsa tipsen utan att spela dom(tänk om det skulle sitta när jag inte spelar)

Ola! Du är skyldig mig en fika i Smedgärdshallen innan våran match mot er där. Ett litet plåster på såren.......


Paratade med min gamle lagkamrat från Gaik med det passande efternamnet Gaicki(Tomas Gaicki) igår kväll efter min träning. Världens skönaste snubbe kom mitt under smatalet med denna kommentar:

Gaicki: Du som är grym på att koka

Jag: Koka!!??

Gaicki: Ja, koka! Vad betyder låt soppan koka upp, och låt den därefter skjuda i 5 minuter?

Gaicki: Skjuda, vad fan är skjuda!?

Jag: Låt den "puttra" på lite lägre värme i 5 minuter

Gaicki: Ok, ja jag misstänkte det. Hur fan ska man veta vad skjuda är?


Gaicki skulle tydligen koka en gourmet middag igår kväll. Jag är glad att jag kunde hjälpa honom i matlagningen..... Kom på en till riktigt rolig grej gällande denna sköna snubbe. Gaicki fick frågan för ett tag sedan varför han spelar med dom gamla benskydden/benvärmarna(sådana som alla hade för ca.5-10 år sedan, Starre i spiders bland annat) Han svarade att han hade dom för att det var bra för bihålorna........ Kan han ha menat benhinnorna?


Nu ska jobbas! Mer kommer om odds och annat.


Ha det!



Av Andreas - 28 november 2007 10:44

Ikväll är det löpträning ute eftersom AIK-Balrog spelar ligacupen på vår träningstid. Jag bävar, svinkallt ute!! Kommer att behöva avbryta en födelsedags middag för en familjemedlem för att åka på denna iskalla träning......


Gick in på våran hemsida(www.hskinnebandy.se) och såg att annonseringen för kvällens ligacupmatch är större än vad någon av våra egna matcher har annonserats! Visst det kommer en hel del grymma lirare på besök till våran hall, men varför inte köra samma annonsering när klubbens egna representationslag spelar match??? Märkligt......


Har lite ångest inför helgens PES-Open, har inte tränat någonting, och jag har inte klart för mig vilket lag jag ska vara ännu.....Ingen bra uppladdning....


Älvsjö piskade dit Gaik i DM-kvartsfinalen igår, 5-1 på bortaplan. Vet att Gaik saknade en del lirare samt att det kanske inte alltid är 100-procentig laddning inför DM-matcher? Men när man möter en seriekollega bör man kunna tända till tycker jag. Själva möter vi Handen i våran kvartsfinal, på hemmaplan. När matchen spelas har jag ingen aning om faktiskt......


Ha det!


Av Andreas - 27 november 2007 10:04

Jag vet att man kan se på matcher ur olika perspektiv. Men jag kan garantera att alla som var på våran match mot Örebro senast, inklusive domarna, kan intyga att det var spel mot ett mål(Örebros) i 2 perioder. Alla kan nog skriva under på att det var länge sedan(om någonsin) man såg ett topplag i div 1 som Örebro bara rensa ner bollen till våran keeper i 2 perioder!! Jag har aldrig upplevt detta så mycket som i denna match, och jag ångrar nu att jag inte räknade hur många gånger Örebro rensade bollen till "iceing".......


Som jag sagt tidigare så är den som gör flest mål självklart värdiga vinnare. Men det finns olika sätt att vinna matcherna på..... Och kommentaren nedan vittnar om mindre ödmjukhet än vad till och med jag besitter......


Anledningen till att jag återigen tar upp detta är att jag läste Örebro tränaren Johan Kökeritz kommentar på deras hemsida: Hade vi satt våra chanser den här matchen hade vi lika gärna kunnat vinna med 8-3.


Snacka om risig självinsikt! Ja, vad säger man......hade vi satt våra chanser hade vi då alltså vunnit med 16-8.........


Nog om denna match, grattis Örebro!


Nu blickar vi fram mot matchen på Lördag borta mot Handen, ska bli skönt att få lira på parkett igen! Länge sedan jag fick göra det nu, även fast inte Torvallas parkett är någon favorit så gillar jag parkettgolv!

Av Andreas - 27 november 2007 09:08

Igår bestod träningen av först fys för målvakterna och där efter fys för oss utespelare samt två-mål. Ketchup-effekten satte igång för mig igår, efter alla missar så kom äntligen målskyttet igång igen. Kul! På Onsdag blir det ännu mera fys då vi har lånat ut våran träningstid till Ligacupmatchen AIK-Balrog. Löpning ute står på schemat, tack för den!


* C/T har det forstsatt tungt. (Blir irriterad på mig själv att jag aldrig spelade krysset igår) C/T har så många vinnarskallar att jag tror att slutspelsplatsen kommer att grejas ändå. Och väl i ett slutspel vet vi ju alla hur långt det laget kan gå......


* Ekdahl hade det riktigt tungt efter den hårda träningen för målvakterna igår. Hörde helt plötsligt någon som flåsade som bara Maimon kan göra i sina bästa stunder. Det var Ekdahl som satt med stora andningsbesvär bakom mig..... Jag frågade om "kondisen" var på topp? Ekdahl svarade något oväntat att han har astma....... (måste ha dykt upp på senare år)


* Såg inte matchen igår då vi tränade själva. Men jag kom lagom hem för att höra från tv:n.....och matchens kalkon: Rickie Hyvärinen. Vad hände där?


* En sak är säker, Jocke Lindström är en gudabenådad innebandyspelare! Jag anser att han hör hemma i ett svenskt landslag igen!


* Jag ska kolla på ligacupmatchen AIK-Balrog på Onsdag.......INTE!


* Positivt för den innebandygalna Bläckfisken Ekdahl att matchen spelas på våran hemmaplan. Så slipper han åka runt hela Stockholm för att kolla på innebandy.......



Av Andreas - 26 november 2007 10:18

På Fredagen var jag på konsert, en konsert jag aldrig trodde att jag skulle sätta min fot på. Min tjejs stora idol Lars Winnerbäck spelade på Globens annex. Jag kände mig otroligt fel placerad då jag i vanliga fall lyssnar på band som Iron Maiden, Metallica, Rammstein med flera..... Ja, Ni förstår vad jag menar. Konserten var ändå helt ok, för att inte vara hårdrock.


Trodde att jag efter att ha stått högvakten och vaktat slottet under min militärtjänstgöring inte skulle ha några som helst problem med att stå upp en hel konsert. Oj oj oj vad fel jag hade! Hade så fruktansvärt ont i ryggen samt krampkänning i högra vaden efter ett par timmar att jag trodde att jag skulle avlida! Det blev inte bättre av att publiken ropade in Lasse och hans band 2 gånger för att komma in och spela sammanlagt 4 låtar till! Jag ville gå så fort som möjligt varje gång dom klev av scenen, men min tjej stod ivrigt kvar och ropade på Lasse tillsammans med övrig publik. Jag körde bilen till Globen och fick nöja mig med en Cola och en pizzaslice innan konserten, medans Ullis(tjejen) tog en stor stark och nachos, undrar om man var sugen på den senare måltiden.......


* Tycker nu att det är dags för Hässelby att köpa loss Joppe Nothèn från Caperio/Täby. Vi behöver honom, och han skulle höja vårat lag ytterligare dimensioner! Det skulle vara en framtidsinvestering trots att han precis som jag inte är "pur ung" längre.


* Denna vecka är det träningsläger som gäller på PES08. PES08-Open avgörs på Lördag, och jag tänker inte komma oförberedd till denna tillställning!


* Ödesmatch för Caperio/Täby ikväll igen. Spiders väntar i den TV-sända matchen. Tror C/T tar sig samman och vinner denna match, men som vanligt tror jag att det kan bli kryss också, framförallt när Spindlarna är i farten.

Av Andreas - 26 november 2007 08:37

1:a perioden är lika dålig som den senast mot Älvsjö. Vi blir sönder kontrade och gör på tok för mycket enkla bolltapp i mittzonen, något som Örebro utnyttjar skickligt. Märkligt att vi gör precis tvärtemot vad vi gått igenom innan matchen, och det är tyvärr redan i den 1:a perioden som vi förlorar matchen visar det sig. Pausvila och 2-0 ledning för Örebro vilket är rättvist.


Inför den 2:a perioden visar coachen för dagen Stefan Mörk tydligt sitt missnöje och går ner på 2 femmor för att försöka väcka laget till liv. Vilka spelare som helst hade egentligen kunnat plockats bort efter den 1:a perioden, och man förstår besvikelsen hos dom spelare som fick kliva åt sidan, men något måste göras! Perioden startar lika illa den och Örebro sätter tidigt 3-0. Efter detta mål vaknar vi till liv igen och resten av perioden tillhör klart Hawks. 1-3 kommer i en nykomponerad Powerplay uppställning som ger resultat direkt, Nicklas "Virgin" Eriksson stänker in ett dragskott från point position. 2-3 målet kommer psykologiskt viktigt bara ett par sekunder före slutsignalen, Jonas "Lillis" Bergström placerar med ett lågt skott in den viktiga reduceringen framspelad av Joel Ekdahl. Pausvila och 2-3 underläge.


Sista perioden bjuder även den på liknande spel som i 2:a perioden och vi har ett konstant tryck mot ett ivrigt "rensande" Örebro. 3-3 målet kommer mycket rättvist och elegant av Alex Rosenberg som styr upp bollen på volley i bortre krysset framspelad av Jonas "Lillis" Bergström, då är det ca. 7min kvar att spela och dom flesta tror nog på Hawks seger. Örebro fortsätter att slå ifrån sig bollen precis som i den 2:a perioden, ett antal farliga kontringar skapar man, men annars är det klar fördel Hässelby. Då dyker Örebros notoriska målskytt Chritian Kjellman upp och slår in 4-3 till Örebro på en halv-volley. Kallduschen kommer mitt i våran anstormning och jakt på segermål, med endast 4min kvar att spela. Vi tar ut målvakten och skapar några riktigt bra lägen att kvittera, men som så många gånger förr den här säsongen så är skärpan och fokusen inte den bästa i våra avslut.


Matchen: våra dåliga 1:a perioder mot både Älvsjö och Örebro gör att vi inte lyckas ta hem 3 poäng, utan får jobba i uppförsbacke resten av matcherna. Örebro spelar lite på resultatet känns det som, och man gör det bra eftersom man får med sig alla 3 poängen. Känns nästan pinsamt att gång på gång säga att vi borde vunnit matcherna, men så känns det. Självklart är det lag som gör flest mål värdiga vinnare. Motståndarna spelar smartare än oss och är betydligt bättre än oss i våra 1:a perioder. Vilket gör att vi inte hinner ikapp. Vi visar i dom två sista perioderna mot Örebro att vi borde ligga betydligt högre i tabellen. Nu är det bara hårt arbete som gäller framöver för att vända på det här! Vi har kapaciteten, helt klart! Men då räcker det inte med att prestera ett par perioder varje match, vi måste få bort våra svackor vi har under matcherna. En styrka är moralen vi visar när vi gång på gång hämtar upp jobbiga underlägen i matcherna!


Mer om helgen som varit kommer senare, nu är det dags att jobba lite också.


Ha det!

Ovido - Quiz & Flashcards