Alla inlägg under maj 2009

Av Andreas - 29 maj 2009 08:18

Som vanligt efter derby lägger jag in AIK`s tifo.


Ära vår stad - Försvara våra färger


http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=8274


Påpekas bör, att det var ruskigt tråkigt att det blev bråk inne på läktarna igår. Lär ju inte bidra till fler folk på matcherna....


Varför kunde dagens väder inte varit igår......


Undrar om jag ska försöka leta fram min gamla "derbykungar" t-shirt. Den börjar ju bli aktuell igen.


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 29 maj 2009 07:57

Skönt att vakna upp som derbykung igen. Tre spelade Stockholmsderbyn och tre segrar, inte helt fel! Och vem hade trott att BP skulle vara det lag som gav tuffast motstånd i Stockholm?


En helt rättvis seger mot bajen igår. Även om bajen faktiskt spelade upp sig sista halvtimman så kändes det aldrig farligt. Man skapade ingenting och ett bortdömt offside mål (för övrigt helt korrekt bortdömt) var det enda avslut man hade i princip. Man såg att det var två slitna och skadedrabbade lag som ställde upp för derby igår, ingen bra match men ett klart rättvist resultat. Nu väntar välbehövlig vila för gnaget. Frågan är om det var sista gången man såg Obolo i AIK tröjan igår? Han gjorde iaf sitt bästa igår för att inte bli såld, inte hans bästa match i gnaget. Men han är Allsvenskans bästa spelare enligt mig.


Vet inte om dom visade det på tv igår, men varför drog bajenklacken av röd/blå/gul rökbomber precis när andra halvlek startade? Såg ut som att det var lillebror, tillika nedflyttningskandidaten, dif vi mötte. Kan lova att det lockade fram ett antal skratt på läktaren iaf. Pinsamma bajen! Ska faktiskt göra något oväntat för att vara jag, tänkte ge bajenklacken beröm... Man var faktiskt ganska många färre än AIK-klacken igår, trots det sjöng man på riktigt bra och högt hela matchen.


Tyvärr är inte derbyna vad dom en gång var, för bara ett par år sedan. Då var det sjukt mycket folk och ett sjukt drag. Visst det är lite mer folk nu än en "vanlig" match, men den riktiga stämmningen saknar jag.


Hur som helst helt underbart av vara DERBYKUNGAR!!!


Skönt att Barca slog äckliga United i onsdags! Såg matchen tillsammans med Joppe. Mörken vart tog du vägen?


I helgen blir det full fart. Ska kakla om köket med hjälp av syrrans man. Ska såga ner träd på tomten. Och på lördagen ska jag iväg på fest. Full fart som sagt.


Ha en trevlig helg!


Hejdå Hejdå!!



Av Andreas - 27 maj 2009 09:31

Var länge sedan jag uppdaterade här, har inte direkt tid och motivation så att det räcker just nu.


Helgen var iaf kanon som vanligt. På söndagen begav jag mig till Karlstad för en övernattning. Startade upp måndagen i Karlstad med ett par kunder för att sedan rulla tillbaka till huvudstaden. Hann även med ett par kunder på vägen hem, i Kristinehamn och Örebro. Fick mycket gjort vilket känns bra. Igår bar det av till Norrköping, och över 100 mil i bilen är ett faktum dom senaste dagarna.


Såg AIK borta mot Gefle i måndags. Jag vet att jag har sagt det förut, men det här var nog det sämsta jag sett hittills av AIK. Finns inte ens ord för hur dåliga man var, pinsamt! Örlund är den enda AIK:are som kan hålla huvudet högt efter senaste matchen, han var riktigt bra! Backlinjen var katastrofal, mer orkar jag inte gå in på skiten....


AIK-bajen imorgon. Allt tydde på en bra publiksiffra. Men så kollar man väderrapporten och ser att imorgon är den klart sämsta dagen på hela veckan med regn och 5-10 grader, kan det verkligen stämma!? Har ju varit över 20 grader varje dag än så länge den här veckan....snacka om oflyt! Det lär ju visa sig imorgon, men blir det risigt väder så drar det tyvärr ner publiksiffran.... Fast inte i klass med dif-bajen derbyna hoppas jag. Jag ska iaf dit. Med AIK`s senaste insats på näthinnan så känns det inte direkt bra inför morgondagen....


På innebandyfronten händer ingenting just nu. Klart är iaf att jag tackat nej till Hässelbys erbjudande om att vara spelande assisterande tränare kommande säsong. Efter detta har man istället gjort klart med gamla trotjänaren Stefan "Keegan" Andersson som assisterande tränare. Ett bra val, då Keegan är en gammal räv som snappat upp ett och annat genom åren.


Vad jag själv ska göra får tiden utvisa.....Har ett intressant alternativ att fundera över. Mer om detta senare. Fokus nu är på operationen den 9:e Juni.


Ikväll väntar CL-finalen på tv. Ska bli ruskigt kul, håller mina tummar för Barcelona. Lär bli en målsnål historia ikväll.


Nu ska jag på jobb. Ha en bra vecka.


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 22 maj 2009 10:13

AIK spelade, inte helt oväntat, oavgjort igår mot Elfsborg. Men jag var riktigt nöjd med vad jag såg och AIK borde ha haft med sig tre poäng från den här matchen. Skönt att få ett kvitto på att man kanske är ett topplag ändå? Jag har tvivlat men igår så var man bättre än Elfsborg. Kung Obolo och Jagne borde ha gjort ett mål var. Tyvärr så börjar jag undra om det ligger någon skadeförbannelse över AIK? Nu är även succèvärvningen Martin Mutumba skadad och missar kanske en längre tid framöver, tråkigt och ett stort avbräck!


Tidigare syndabocken Pa Dembo Touray räddade igår lillebror dif från en storförlust. Visserligen så såg ingripandet vid Trelleborgs 3-0 mål riktigt märkligt ut. Men han gjorde 4-5 riktigt svettiga räddningar och såg till att dif "bara" förlorade med 3-0 mot Trelleborg. 6/7-0 hade varit rättvist sett till chanserna. Undrar hur länge damtränaren och Zoran är kvar vid rodret? Men ska jag vara ärlig så har dif alldeles för dåligt spelarmaterial, så en ny tränare får det inte heller direkt lätt.... Jag fortsätter iaf att njuta i fulla drag....


Ha en trevlig helg!


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 21 maj 2009 10:32

Måste ju bara säga: Vad var det jag sa! Ola Thimrèn klar för Västerås, samt att Christian Isaksen följer med. Inte helt oväntat, och jag konstaterade det i bloggen för flera dagar sedan. Stort lycka till Ola!


VIB har dock fortfarande inte presenterat något riktigt bra nyförvärv på spelarfronten enligt mig och Ola har lite att jobba med, men jag håller tummarna för dig Ola. Jag tror att Ola`s "def-bandy" kan vara rätt medicin för VIB. Eller överaskar Ola alla och kör full fart framåt? Återstår att se, men jag har haft Ola som tränare och fokus blir försvar med snabba kontringar.


Kan eller vill Ola locka över några gamla GAIK bekantingar mer än Isaksen? Jag tror att Ola kommer att göra ett försök även på Andreas "Drutten" Fridner. Finns säkert ett par till gamla adepter till Ola som blir kontaktade.


Grymt skönt med lite extra ledigt. Röda dagar mitt i veckan är en favorit.


Idag blir det till att kolla Gnaget hemma mot Elfsborg. Blir tufft, tror på kryss. Stort avbräck för AIK att lagets än så länge bästa mittfältare Jorge Ortìz är avstängd.


Ha det bra!


Hejdå hejdå!!



Av Andreas - 19 maj 2009 11:40

Nu har det kommit en bra version till från Svenska Fans TV. Lägger in länken på den också. Så, nu ska jag sluta tjata om Tifot. Men vackert är det.


http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=8201


Hejdå Hejdå!!

Av Andreas - 19 maj 2009 10:01

Lägger in en till film på det underbara tifot som AIK presterade. Lägger även in Obolos mål. Frågan som jag skulle vilja ha svar på här bland kommentarerna är, var det en målvaktstavla av Dembo? Målet är snyggt, men jag anser nog att det är en tavla...


http://www.youtube.com/watch?v=8TMI9zgXlaU


Målet:

http://go.tv4.se/go/e/col_1_2;siteId=201/http://fotbollskanalen.se/1.429059?videoId=1.1003596&renderingdepartment=2.12478


Hejdå Hejdå!!


Av Andreas - 19 maj 2009 08:58

Underbart att vakna upp denna morgon med en derbyseger i ryggen och hela 11 poäng ner till lillebror dif. AIK vinner derbyt fullt rättvist och den första halvleken är bland det bättre AIK presterat iår. dif spelade upp sig i andra halvlek medans AIK kontrollerar segern. Det lilla dif skapade kom, som jag påpekat gällande dif tidigare, endast när man har fatsa situationer. Där är man farliga, i övrigt uddlösa med undantaget Boyd Mwila som var pigg. Men som sagt en klart rättvis seger enligt mig. AIK borde ha punkterat matchen redan i den första halvleken, man borde även ha kontrat in något mål i andra när man backade hem och väntade på lägen som också gavs.


Zoran Lukic tyckte efter matchen att dif var riktigt riktigt bra.....ha ha ha då undrar jag faktiskt hur det ska gå för dif iår? Vi vill ha Zoran kvar!!


AIK`s tifo var bland det snyggare jag sett på länge. Tifot har fått mycket beröm av folk utifrån, och när jag kollar det igen, trots än så länge lite dåliga bilder så är det bara att instämma. Mycket snyggt! Så alltså även en seger i Tifo-matchen igår. dif`s tifo blev inte så lyckat, precis som resten av denna derbyafton. Lägger in det material jag hittat på AIK`s Tifo. Mer kommer om jag hittar bättre filmer.


Två knytnävar och kom igen Gnaget:


http://www.youtube.com/watch?v=EeoefPZJ3SU

http://www.youtube.com/watch?v=mrVyOQbi1y4


Ortiz och Obolo förtjänar överbetyg, Argentina! Även backlinjen var bra, trots att Nisse Johansson hade oerhörda positionsproblem i första halvlek. Något han korrigerade i andra då han gjorde det bra. Tjernström vinner även han mittfältet åt AIK och sliter föredömligt. Mutumba bör också nämnas då han var mycket bra denna match.


Bävar över den kommande försäljningen av Obolo(för visst blir det så?) Obolo står just nu på 4mål och 4assist, AIK har gjort 9 mål i årets Allsvenska.... Blir riktigt tungt när han lämnar.


Caperio/Täby har gjort klart med Kalle Berglund, senast i Schweiz. Första gången jag ställer mig lite frågande till en Caperio/Täby värvning. Men "Binge" har ju magiska fingrar och motbevisar förmodligen mig genom att forma honom till en guldklimp.


Hässelbys förra tränare Mikael Lemker är klar för AIK. Bara att önska Lemker ett stort lycka till och tack för den senaste säsongen.


Lemker tackade nej till Västerås vilka nu jagar min förra tränare i GAIK Ola Thimrèn istället. Återstår att se om Ola hamnar där. Jag tror att så blir fallet. Västerås problem just nu är att man inte lyckas alls på värvningsfronten av spelare. Är det något Ola kan ändra på? Tror att han tar med sig tidigare adepten Christian Isaksen dit. Om inte Maimon vill ha honom till Caperio/Täby vill säga...


Ha en bra dag/vecka. Nu ska jag bara njuta vidare av att vara debykungar, iaf fram tills nästa derby mot bajen vilket lär bli betydligt tuffare.


Vi vill ha Zoran kvar!


Hejdå Hejdå!!





Ovido - Quiz & Flashcards