Alla inlägg under november 2007

Av Andreas - 25 november 2007 17:52

Har funderat lite kring innebandyn och trots att man tycker att det känns för j-la tråkigt just nu, så ska vi inte gräva ned oss ännu.


Vi har självklart mycket att jobba på med tanke på att vi inte vinner just nu. Men jag ser faktiskt fram mot att möta alla lagen igen när serien vänder efter nästa omgång mot Handen borta. Vi har spelat bättre än eller jämnt med alla lag i serien förutom sista halvan mot VIB där vi får erkänna oss besegrade av ett bättre lag. Man kan inte skylla på någonting förutom oss själva och förlorar man en match så gör man det mot ett lag som gör fler mål och därför förtjänar vinsten på något sätt. Men personligen anser jag att vi borde slagit både Älvsjö, Örebro och Finspång. På dessa matcher tog vi 1 poäng, vilket är under all kritik så som matcherna såg ut. Mot Gaik och Skoghall gör vi våra hittils sämsta insatser i år, vilket också gör att jag tror att vi har stora möjligheter om vi får ordning på det här, att plocka många poäng när serien vänder!


Jag skyller inte bort alla förluster på något specifikt, det finns mycket att jobba på för oss, inget snack om saken. Men vi ser och känner att vi helt klart är med och tillslut måste 3 poängarna faktiskt börja rulla in.

Av Andreas - 24 november 2007 16:30

Förlust i dagens match mot Örebro med 4-3. Det här var en grymt tung förlust och besvikelsen är stor! Vi startar matchen riktigt dåligt och 1:a perioden går klart till Örebro, och underläge 0-2 efter första. Inför 2:a perioden går vi ner på 2 femmor för att få lite fart under fötterna, och det visar sig vara ett bra beslut. Tungt för dom som får vila, men något måste göras efter den dåliga första perioden. Dom två efterföljande perioderna är det ett lag på banan, visst Örebro får lite farliga kontringar, men överlag är det vår match. Vi hamnar i underläge med 3-0 direkt i inledningen av 2:a perioden, sedan jobbar vi oss sakta men säkert ikapp. 13 minuter in i 3:e perioden får vi tillslut den rättvisa kvitteringen och vi är på jakt efter ett segermål. Då dyker den så långt osynliga Chritian Kjellman upp och drar in en halv-volley med ca 4 minuter kvar av matchen. Vi fortsätter att pressa på och tar ut keepern, men bollen vill inte in!


Detta är en match som vi borde vunnit och vi har ett boll innehav på kanske 80-20 dom två sista perioderna. Jag har aldrig mött ett lag som slår så mycket "iceing-bollar" som Örebro, någonsin! Vet att det låter väldigt mycket som att jag skyller ifrån mig på det ena och det andra, men denna match skulle vi ha vunnit. Självklart ska man inte ta ifrån Örebro deras seger, dom sätter sina chanser och spelar ett tight försvarsspel med snabba kontringar. Och det är som alla vet målen som räknas i denna sport, och Örebro gör fler än oss denna dag.


Själv gör jag en blek insats idag, och min poängsvit bröts också till följd av detta.


Mer om matchen kommer förmodligen senare, samt även lite annat smått och gott. Nu är jag som vanligt ruggigt deppig och ska samla lite kraft genom att umgås med min familj ikväll.


Ha det gott!!

Av Andreas - 22 november 2007 22:47

På Lördag kl: 14.00 i Hässelbyhallen är det match mot topplaget Örebro. Örebro har inlett serien stabilt och egentligen vunnit det man ska. Ett lag som tagit många uddamålssegrar(tror det är 6 av 9 matcher). Jag har mött många innebandylag i min karriär, men aldrig Örebro. Jag vet inte så mycket om detta lag förutom det jag hört om deras möte mot Gaik tidigare i år. Och enligt rapporter är det ett lag som backar hem och försöker dra ner på tempot samtidigt som man har sylvassa kontringar. Självklart har man ju även hört talas om duktiga Christian Kjellman som öser in poäng, alltså en spelare vi bör hålla ett extra öga på.


Kvällens träning bestod av att nöta powerplay samt två-målsspel. Återigen stod man som segrare i två-målet, och allt är frid och fröjd på den fronten.


 

Själva så har vi som jag tidigare berättat drabbats av ett par skador på duktiga spelare, men vi har en bred och stark trupp där det finns många som kan kliva fram i dom skadade spelarnas frånvaro! Positivt är att Chrisse ikväll var tillbaka efter sin hjärnskakning och är spelklar till helgen. Det var länge sedan vi vann nu och jag kan förlora vartenda två-mål framöver så länge vi plockar 3 poäng på Lördag! Känslan är ändå positiv i truppen och det känns som att det är dags för 3 poäng nu. Viktigt på Lördag är att vi spelar med ett stort tålamod och inte bjuder Örebro på några spelvändningar, samtidigt som vi själva måste börja våga lite mer i våra egna spelvändningar. En annan sak som måste fungera på Lördag är vårat Powerplay, dags att vi börjar sätta dit bollarna igen. Med en enorm inställning och vilja på Lördag tror jag på 3 poäng, nu måste vi börja visa den publik vi har att det är värt att ta sig till Hässelbyhallen för att se oss spela den snabba och underhållande innebandy som vi kan! Vi kan mycket mer än vi visat hittills, och jag hoppas och tror att vi kommer att visa det på Lördag!


* Västerås "dunkade" dit Älvsjö med imponerande 7-1 ikväll! VIB har nu 2 raka 7-1 segrar i serien. Samma fråga som jag ställt om Warberg får man nästan ställa sig gällande Västerås nu, Villka kan stoppa dom nu?


* För att gräva fram något positivt från våran match borta mot VIB, så är det att inget lag i serien har lyckats med att göra 5 mål borta på dom som vi gjorde.....


* Jag har all respekt för Gaik som är ett bevisat bra lag! Men jag undrar hur f-n dom gjorde för att vinna den bortamatchen? Snacka om starkt.....


* Har pysslat om min kära Fat Pipe sticka ikväll, bytt linda, och skruvat ur skruvarna ur bladet för att klistra på lite gängtejp på dom. Hoppas att det kan göra så att det blir någon extra kasse från min klubba.....


Nu är det dags att hänga lite tvätt(skit kul) och ta något glas julmust. Har även för första gången(?) den här säsongen sett till att mina matchkläder är tvättade och klara i tid till match. Om jag inte glömmer att tvätta dom så brukar jag få köra ett snabbprogram på tvättmaskinen natten innan match. Alla dessa faktorer tror jag, skrockfull som jag är, kan bidra till 3 friska poäng till Hässelby på Lördag!


God natt!!



Av Andreas - 22 november 2007 15:53

Oddsen är på plats, och här följer mina tankar:


                                                1               X             2


Västerås-Älvsjö                      1,15          8,60        5,85

- Matchen spelas redan ikväll. Västerås imponerar i serien och verkar inte ge bort några gratis poäng. Trots att Älvsjö kommer att bjuda på bra motstånd tror jag på knapp Västerås seger, 5-3.


Skoghall-Handen                   1,80          6,05         2,35

- I början av serien hade jag tippat 2:a här. Men Skoghall har spelat upp sig och bör vara revanschsugna efter senaste förlusten hemma mot Västerås. Handen går tungt för tillfället och får vända hem utan poäng här, Skoghall seger 7-5.


Hässelby-Örebro                  2,25           6,05          1,85

- Vi(Hässelby) är på rätt spår igen, senaste matcherna har visat bättre spel efter en tung period. Örebro går enligt förväntan och är med uppe i toppen. Blir en jämn match. Tror att Hässelby tar den seger man måste för att haka på i toppen, där man hör hemma, Hawks seger 6-4.


Gaik Väsby-Karlstad            1,90          5,90             2,20

- Gaik tappade oväntat(?) poäng senast mot Tullinge. Karlstad smýger även dom uppe i toppen av tabellen. Här blir det chanskryss, 6-6.


Lillån-Åkersberga              1,75           6,10            2,40

- Lillån bör knipa poängen mot ett Ackers som har stora problem. Ackers har inte flytet och självförtroendet om dagen. Lillån seger 7-4.


Tullinge-Finspång              1,85           6,05            2,25

- En match som jag garanterat inte ska spela på. Båda lagen känns riktigt oberäkneliga och det kan gå hur som helst. Tok chansar på Finspång seger med 6-5.


* Flera tips och tankar gällande innebandy kommer efter kvällens träning!





Av Andreas - 22 november 2007 08:26

* Igår kväll var det som jag kallar det "natt träning". Träningen bestod av ett par passnings/avsluts övningar och två-mål. Nu är man äntligen tillbaka i vinnarspåret igen! Två-målet vanns ganska komfortabelt med 4-2. Stefan "Keegan" Andersson var ersättare för Chrisse i våran lina, då Chrisse fortfarande har problem efter sin hjärnskakning som han fick i matchen mot Älvsjö, enligt egen utsago så "stramar det i hjärnan". Keegan blev stor matchhjälte med sina 2 mål, och enligt rykten i hallen var det Keegans första mål sedan 1987! Kul för honom!


* Johan Ekdahl har fortfarande ruskigt svårt att få bort mat-os lukten från sin lägenhet, och sina kläder. Trots det levererade han en stabil insats i målet.


* Enligt Hedas Blogg så är Daniel "Dajje" Larsson född 1899, vilket alltså måste innebära att våran egen Keegan också är född då.....


* Lill-Lövfors(Stefan Mörk) var på träningen efter ett "mindre" uppehåll. Han kommer att vara headcoach på Lördag mot Örebro då Anders Mörk är på resande fot. Anledningen till att Stefan var på plats skall vi enligt säkra källor tacka bröderna Mörks Mamma för, då Anders ringt och skvallrat om sin yngre brors dåliga träningsnärvaro. Tack Mamma Mörk!


* Sverige är vidare till fotbolls EM! Norge är det inte! Danmark är det inte! Och inte heller Finland! Hade Finland bara haft Piracaja(han som var ett tag i AIK för många år sedan) som ansågs vara Finlands bästa brasse, tillsammans med Jarmo Sastamoinen(även han en kortare period i AIK) så hade dom säkert gått vidare lätt......INTE!!


* England missar EM, har svårt att känna någon skadeglädje där. Ett EM utan England känns inte helt bra! England behövs i dom stora mästerskapen. Skandal att dom inte lyckades greja detta mot ett redan EM klart Kroatien, på hemmaplan!!! Idag får förmodligen den Engelska förbundskaptenen sparken, kanske dags för Roy Hodgson? Om Finnarna släpper honom....... Mitt förslag är: Stuart Baxter!


* Blev keps på jobbet idag, eftersom den burk med vax som jag köpt inte var helt hundra. Efter att äntligen lyckats trycka fingrarna genom den av någon anledning stenhårda ytan på vaxet, så kan jag säga att det bara blev massa konstiga korn i hela "garnet" av detta vax. Blir tillbaka till ICA med denna produkt för snabb reklamation.


* Tråkiga nyheter gällande Patrik "Pjadi" Asplund, läkarbeskedet igår var att han blir borta i 6 månader. Hans knäeskål har hoppat ur led och han ska rehabträna i 6 månader för att därefter spela med ett specialskydd för knäet. Önskar båda dom käeskadade, ex-förstalina spelarna, Niklas "Hefner" Hansson och Patrik "Pjadi" Asplund ett stort krya på er!!


* Robin Avellan har fått en guld-prenumeration hos Jamba(ringsignaler och bilder till mobilen) Detta har man blivit varse om då han varje träning har bett sin Mamma ringa för att alla killar i laget ska höra den extremt höga och nya ringsignalen i Robins väska. Igår kväll var den nya ringsignalen en tok hög siren som tjöt. Väntar med spänning på kvällens nya ringsignal......


* Läste på Ola Thimrèns blogg om hans fantastiska vinster på Solvalla igår, grattis! Frågan är bara om dom tips han skickade ut på bloggen innan "Valla" igår bara var "sken-odds" Självklart hängde jag på dessa spel, och gick back.....


* Ikväll är det Västerås-Älvsjö i våran serie. Västerås verkar läskigt starka just nu och bör gå mot en seger. Men Älvsjö är en stark lagmaskin som om allt stämmer kan skaka dom flesta lag i denna serie. Jag avstår att tippa då Oddset 1,15 på Västerås är löjligt lågt.


* Ska bli kul att få möta den så omtalade Christian Kjellman i Örebro på Lördag. Jag undrar om han är lika bra som min gamla radarpartner i GAIK Andreas "drutten" Fridner, på Lördag kväll vet jag.....


Dax att "kriga" lite på jobbet igen......



Av Andreas - 20 november 2007 21:32

Har vid flera tillfällen hackat på att vi har för lite publik på matcherna. Tänkte därför försöka ge lite förslag på vad jag tycker att vi kan försöka med för att locka den kräsna(?) stockholmspubliken.


  • Gå ut med någon slags skrivelse till våra ungdomslag att vi behöver deras stöd på matcherna, och självklart erbjuda dom gratis inträde om dom inte redan har det?
  • Affischer!! Borde kunna få upp lite affischer runt om kring, om när och var det är match. Åtminstone måste det väl iaf kunna sättas upp någon affisch på entrèn till hallen samma vecka som det är match!?
  • Gå 2 betala för 1. Alt. gratis inträde någon match, hellre 200 icke betalande än 98 betalande på läktaren?
  • Alla spelare i den uttagna truppen till matchen bör kunna få (som vi fick göra i GAIK) skriva upp ett antal namn på en lista, över vänner eller familj som får gå in gratis på matchen.
  • Knatte match i pauserna på matcherna. Älvsjö hade det när vi mötte dom senast, och det drar dit både föräldrar och knatte spelare.
  • Bättre annonsering på våran egen hemsida när det är match.

Ja, det finns förmodligen många fler saker att göra än detta. Det som jag skrev ner här var bara några spontana saker som jag funderat över.


* Har även lagt till en ny länk på högersidan i denna blogg, Sjöstrands blogg. Jag fick nyligen ett omnämnande i hans blogg och blev så stolt att jag var tvungen att lägga till honom i länksamlingen, så att alla mina 1000-tals besökare kan läsa även hans blogg. Sjöstrand är en bloggräv, som vågar skriva exakt vad han tycker och tänker om just innebandy!


* Imorgon är det jobb igen efter att ha "vabbat" idag. Sedan är det natt träning igen. Förhoppningsvis med piggare ben än senast för egen del. Vägrar att förlora ett två mål igen.....


God natt!!



Av Andreas - 20 november 2007 14:10

Igår kväll var det träning igen, kan säga att benen inte var helt hundra efter Söndagens match. Min lina spelade väl 1-6 tror jag..... Kan bara skylla på att jag tog ut mig helt på matchen dagen innan.....


* Elaka rykten gör gällande att Alex "Ronaldinho" Rosenberg skall ha åkt direkt från matchen i Söndags till Svenska Innebandyförbundets kontor. Där han spenderade natten i sin sovsäck, för att på så vis kunna få ändrat direkt på Måndag morgon att han inte fick sina 2 assist från matchen. Förbundet ändrade alltså på Måndagen statistiken från matchen så att Alex nu har fått sina 2 assist.....


* Det inte bara ryktas utan det luktade mat-os i hela Hässelbyhallen under träningen, detta efter att Bläckfisken Ekdahl likt Roland i Torsk på Tallin ska ha lagat en gourmet rätt till sig själv innan träningen.....köpa spis-fläkt till lägenheten?


* Har fått både Ris och Ros gällande matchrapporten från Älvsjö matchen. Kul! Och jag lyssnar självklart på både positiv och negativ kritik. Vill bara påpeka till den person som tyckte att det var onyanserat skrivet att jag faktiskt spelar i Hässelby. Jag skriver utifrån mitt perspektiv även fast jag försöker hålla det så nyanserat som möjligt, trots mina "Hässelby ögon". Finns otroligt många situationer under matchen som jag inte orkar ta upp. Chrisse fick en armbåge i ansiktet med hjärnskakning som följd, jag fick en tand avslagen, ja, det finns mer. Jag nämner enbart situationen med utvisningen av Älvsjö keepern för att det är den jag upplever som märkligast, keepern får två minuters utvisning, jag kommer helt fri, det blir ingen straff?? Då bör enligt mig inte heller keepern bli utvisad eller så är det utvisning och straff. Självklart har säkert vi Hässelbyspelare också gjort massa saker i matchen som inte har blivit beivrat, men jag orkar inte skriva om alla saker som missades åt båda håll. Det finns alltid flera sätt att se på matchen, och självklart ser inte jag matchen på samma sätt som en Älvsjö spelare/supporter.


* Är hemma för vård av barn igen, förra veckan var jag hemma med Måns. Nu är jag hemma med Smilla som började att spy igår natt. Hatar vinter kräksjukan!!


* Såg att vi(Hässelby) har absolut sämst publiksnitt i hela div 1, 103 åskådare är vårat snitt. Dags att göra ett försök att få publik iaf?


* Skall bli grymt att gå och se Iron Maiden på hästskitarenan(stadion) i sommar!! Längtar redan!


Ha det!!

Av Andreas - 19 november 2007 11:37

* Sveriges insats mot Spanien är väl inte så mycket att orda om, kass! Men 1-0 målet som Spanien gör på hörnan kommer till följd av det absolut sämsta försvarsspel jag tror jag sett i en fotbollsmatch!! Var det försök till en offsidefälla även fast man har en spelare på varje stolpe, och motståndarna har hörna??


* Canasta kvällen i Lördags vanns i stor stil av mig och min Mamma! Jag e iaf grym på Canasta! Och jag är inte heller speciellt ödmjuk, det märkte jag när både min Pappa och Ullis inte ville spela mer med mig efter att jag hånat dom i 10min efter segern....... Dom snackar om Monopol kväll nästa gång.....


* Spelade PES mot Joppe igår kväll. Japp, han vann. Inget snack om saken. Men jag kan lova att jag inte kommer att spela nya PES online igen förens Sony har ordnat till alla buggar som det är på online spelet just nu. Det blir tillbaka till gamla PES när det handlar om online spel. "live" spel blir det med det nya PES. Bojkotten startar från och med nu!


* Har ingen grund för det, men jag tror personligen att förändringar av något slag kommer att ske i Caperio/Täbys trupp. Säkert en eller ett par nya/gamla spelare in, och kanske även någon försvinner från truppen? Binge brukar agera när det går som det gör för C/T nu.....


* Någon nämde för mig när jag beklagade mig över mina "sumpade" chanser i innebandyn senast att "du är ju där ju, och skapar mycket chanser. Det är faktiskt bra"


* Jag märker att desto äldre jag blir, desto mer hatar jag att förlora matcher. Och för varje år ställer jag högre och högre krav på mig själv.....


* Tyresö/Trollbäckens duktiga tränare(och spelare på sin tid) Rogge Östergren sa till mig efter matchen mot Älvsjö att han tyckte det var lilla Julafton för mig på matchen. Tänk vilken Julafton jag hade haft med rätt fokus och skärpa i avsluten! Då hade jag kunnat äta Köttbullar och Rödbetssallad med ett glas julmust när jag kom hem, nu blev det bara julmust.....


* Blir ingen mera Bowling på ett tag, har fortfarande träningsvärk i armen.....


* Ruskigt kul att ha förmånen att spela med Chrisse(Christoffer Högberg) och Mange(Magnus Larsson) i min lina. Dom serverar mig gång på gång båda två, och våran lina fungerar riktigt bra för det mesta.


* Har hyllat Älvsjös keeper Jonas Örnefalk massa i senaste inläggen. Måste bara passa på att även hylla våran keeper mot Älvsjö senast ,Eddie Ljungwe, som även han var grym!!

Ovido - Quiz & Flashcards