Alla inlägg under januari 2008

Av Andreas - 19 januari 2008 11:42

Här följer Robin Avellans tips inför helgens omgång:


Handen-Tullinge 2, 4-8

Hässelby-Karlstad 1, 9-3

Västerås-Åkersberga 1, 11-4

Älvsjö-Lillån 1, 7-6

Örebro-GAIK 1, 6-3

Skoghall-Finspång X, 5-5 (Han påpekar även att Skoghall vinner med 6-5 i sudden)


Fick ta tipsen via sms från Robin. Därför ser det bara ut som det gör ovanför.


Fick en kommentar här på sidan angående mitt tips att Örebro vinner mot GAIK. Kan bara säga att det inte är något önsketänkande att GAIK ska förlora. Har inget som helst emot GAIK, det tror jag dom flesta vet.... Men jag tror ändå starkt på Örebro till ett bra odds....


Som jag sa, Warberg vann lätt mot Falun. Oraklet har talat....... 


Nu måste jag skynda mig att packa väskan så att jag hinner till samlingen som är om en halvtimma.


Ciao!



Av Andreas - 18 januari 2008 14:08

Äntligen gick bilen igenom besiktningen. Allt detta tacka vare att Maimon Abdallah/Tyska Bil AB har varit grymt snäll som vanligt och offrat sin lediga Fredag för att hjälpa mig med bilen. Stort tack!


Har inte fått in Robin Avellans tips inför helgen ännu. Han har väl fullt upp med att byta ringsignaler på sin mobil, och att fixa till volymen i håret. Får hoppas att det hinner komma in innan avslag imorgon.


Helgens bästa spel i mellersta ettan:


Örebro-GAIK/Väsby, 1 odds: 1,95

Handen-Tullinge, 2 odds: 2,05


En dubbel på spelen ovan ger ett odds på nästan 4 gånger pengarna! Gaik är bra, men har en alldeles för tunn trupp som kommer att tappa fler och fler poäng desto längre serien går. Örebro känns snäppet vassare än Gaik och har på något sätt mer att spela för. Örebro spelar ruskigt defensivt(iaf på bortaplan) och det passar inte Gaik`s kontringsspel. Tullinge ska bara vinna mot Handen enligt mig. Handen vann överaskande borta mot Finspång senast, men jag tror trots det att Handen kommer att få lämna div 1 när serien är över.


Jag har även tidigare nämnt att jag tror att Ö-vik vinner borta mot Storvreta/Vesta till oddset 1,70 gånger pengarna. Detta spel hittar jag i den norra div 1 serien. Kan även erkänna att det "kittlar" lite grand att spela på Farsta skräll, oavgjort(10,50 i odds) eller Farsta seger(9,30 i odds), i deras borta möte mot Gävle. Ska man lira på denna match rekomenderar jag att satsa en liten summa, då Farsta faktiskt ser ut att trilla ur den norra div 1 serien.


Ha det!!

Av Andreas - 18 januari 2008 09:14

* Stort grattis vill jag önska Hässelbyspelaren Victor Gärdebrandt och hans flickvän Diana som igår fick en liten dotter, Ines. Lycka till med allt!


* Jag trodde tidigare att vi skulle ha Mange Larsson med till matchen mot Karlstad, så är inte fallet. Mange kommer inte att kunna delta pga jobb. Joel Ekdal och Christian Isaksson är som bekant på Thailandsresa, och målvakten Marcus Davidsson är knäskadad. Victor Gärdebrandt har som jag skrev blivit pappa och är inte heller med i helgen. Åter i truppen är målvakten Johan "bläckfisken" Ekdahl.


* Blir lite irriterad på mig själv att jag inte spelade på Tyresö/Trollbäcken som igår vann borta mot Alba med 7-2 i den norra div 1 serien. Sa till ett par lagkamrater på träningen igår att jag hade på känn att T/T skulle kunna vinna, oddset på T/T var 5,10. Men men....det är lätt att vara efterklok....


* Träningen igår bestod av två-mål, som för övrigt var otroligt "lojt", och en ny powerplay uppställning tränades in inför matchen mot Karlstad på Lördag. För att få lite bättre fart på två-målet införde coach Anders ett fys-straff på förlorande lag. Gissa vilket lag som vann? Ja, självklart vann mitt röda lag med 3-0. Gissa om Stefan Mörk spelade i det förlorande laget igen? Ja, självklart visade Stefan att "sämst när det gäller" fortfarande passar in på det lag han spelar i på två-målet.


* Falun-Warberg ikväll i SSL. Jag tror att Warberg vinner. Framförallt nu när alla tror att Warberg är inne i någon form av svacka, bara för att man förlorade europacup finalen och första ligacup semin. Men i serien kommer dom inte att förlora, inte mot Falun iaf, Warberg är i en klass för sig.


* Derby på Måndag, AIK-Caperio/Täby. Blir till att ladda den gamla VHS spelaren igen och spela in matchen. Direkt när jag kommer hem från träningen på Måndag kväll ska jag sätta mig och såga och hylla spelarna i derbyt. Förmodligen blir det mest såga..... Hoppas på C/T vinst!


* Ikväll blir det en lugn hemmakväll, C/T spelaren, min granne, Rickie Hyvärinen kommer över med sin son. Hoppas att han kan få ordning på mitt strulande internet hemma också.


* Har funderat på straffen som alla pratat om. Den är grym, det är det enda jag kan säga! Undrar om jag ens skulle hinna till första stolpen innan bollen rullar ner i sarghörnet, om jag skulle försöka mig på den. Om du mot förmodan inte sett den kan du se den här http://www.youtube.com/watch?v=kuBmMlpPSOE


* Tid och plats för semifinalen i DM mot Caperio/Täby är nu spikat. Matchen kommer att spelas på Onsdag 23/1 Kl: 19.45 i Hässelbyhallen. Ska bli kul!


* När man ändå är inne på straffar. Vi har inte fått en enda straff i årets seriespel. Brukar man inte få någon iaf? Alexander Rosenberg bör inte få lägga straffen om vi får någon, det visade han i veckan när han brände en straff på träningen.


* Frågan är hur våran målvakt Johan Ekdahl kommer att göra på matchen imorgon när bollrullnings tävlingen sätter igång i pausen? Johan var ju nämligen stolt vinnare av en vattenflaska senaste hemmamatchen mot Ackers. Nu ska han ju vara med och spela och risken finns att det kan bli en intressekonflikt där.......


* Stefan "keegan" Andersson har varit sjuk i veckan igen. Rykten säger att han inte jobbar med data på Vattenfall, utan att han faktiskt har hand om barnpassningen på företaget, med tanke på att han lyckas snappa upp så mycket baciller hela tiden..... Har även hört att han lider av en svår jetlag sedan han kom hem från thailand för en vecka sen..... Krya på dig Keegan!


* Niclas "virgin" Eriksson hade igår återigen försökt att ge sig på att sola solarium. Resultatet blev ungefär som förra gången, skillnaden var bara att den här gången hade han av någon märklig anledning bara bränt sönder bröstet och magen. På resten av kroppen hade han inte en gnutta färg..... Börjar undra hur han gör när han solar egentligen. Skam den som ger sig.....


Ha en riktigt trevlig helg!!







Av Andreas - 17 januari 2008 15:31

Nedan följer som vanligt odds och kommentarer inför helgens spel i den mellersta div 1 serien. Oddsen är hämtade från www.nordicbet.com


Tips och kommentarer från Robin Avellan kommer senare.



Örebro-GAIK                         1,95              5,80             2,15

- Toppmatch i serien. Viktiga poäng står på spel för att inte tappa för mycket mark till Västerås som leder serien. Förloraren här kanske rent av är avsågad från seriesegern om det vill sig illa? Båda lagen kommer från 1 vinst och 1 förlust var i helgen som gick. Örebro får gälla som favorit i denna match, och deras spelstil är något som egentligen inte bör passa GAIK som letar kontringar på lag som går högt i banan. Men jag tror att krysset ligger nära till hands, eller rent av en GAIK skräll(?). Tippar tillslut ändå en Örebro seger, 6-5.


Skoghall-Finspång                1,75             6,10             2,40

- Skoghall tog viktiga poäng i helgen som gick och imponerade genom att slå Karlstad hemma. Finspång tappade poäng med endast 4 sek(!) kvar av matchen borta mot Västerås, för att sedan förlora mot Handen hemma på Söndagen. Finspång verkar precis som oss i Hässelby bättre på bortaplan. Den här matchen kan sluta hur som helst känns det som på förhand. Jag chansar på Finspång seger, 7-5.


Hässelby-Karlstad               1,80              6,05             2,35

- Vi(Hässelby) kommer stärkta från 2 sudden segrar i senaste dubbelhelgen. Karlstad kommer med en stark 10-6 seger mot Örebro i ryggen. Jämn match att vänta! Tror att vi drar längsta strået igen, Hawks seger, 6-3.


Handen-Tullinge                 2,05              5,70            2,05

- En match där jag helt klart tror på Tullinge seger. Tullinge är enligt mig ett bättre lag än Handen och vinner denna match trots att Handen är starka på hemmaplan. Tullinge seger 7-5.


Västerås-Åkersberga        1,05          10,50          9,30

- Som man ser på oddsen så ska bara Västerås vinna detta. Ackers krigar på bra och kommer att klättra i tabellen. Men det är inte i denna match klättringen börjar, VIB är för bra för Ackers. Västerås seger 8-3.


Älvsjö-Lillån                       1,25              7,60             4,50

- Visst Älvsjö är ett bra lag, men i denna match tycker jag att oddsen ligger alldeles för lågt på Älvsjö seger. Lillån kämpar för sin existens i div 1 och kommer att sälja sig dyrt. Tunga Lillån spelare krigar till sig en poäng i denna match, 5-5.


* Finns även ett bra spel i Div. 1 Norra där jag tror att Ö-vik vinner borta mot Storvreta/Vesta till oddset 1.70.


                                   -------------------------------------









Av Andreas - 17 januari 2008 08:36

På Lördag kl: 14.00 är det dags för match igen, denna gång är det Karlstad som gästar Hässelbyhallen.


Senast vi mötte Karlstad på bortaplan så gjorde vi en av säsongens bästa matcher, vi vann med 7-3 och var klart bättre än Karlstad. Kommer ihåg att en av Karlstads ledare efter matchen tackade oss för lektionen. Nu är det lite annorlunda förutsättningar, Karlstad jagar i toppen av tabellen, och vi jagar Karlstad som ligger på en 4:e plats 6 poäng före oss. Den gångna helgen stod Karlstad för ett bottennapp, förlust i derbyt mot Skoghall med 5-2. Och en imponerande seger 10-6 hemma mot Örebro. Förutom segern så imponerar det att Karlstad dundrar in 10 mål på ett erkännt defensivt skickligt lag som Örebro. Karlstad har inte råd att förlora mot oss på Lördag om man fortfarande vill vara med och kriga om seriesegern. Karlstad lär vara ute efter revansch sedan vårat senaste möte, och man är ett riktigt bra lag som vi har full respekt för.


För våran egen del så kan vi spela utan någon större press, som det ser ut just nu så kommer vi varken att trilla ur serien samtidigt som det ser ut att bli svårt att vinna den. Precis som i helgen som gick så ser vi gärna till att sätta lite käppar i hjulen för dom inblandade lagen i toppstriden, vi har definitivt kapacitet att slå alla lag i serien. Vi kommer med starkt självförtroende inför helgens match och med 3 raka segrar i ryggen. Den moral och vilja vi visar i båda dom senaste sudden segrarna har bara gjort oss starkare. Till helgens match kommer vi förutom Christian "Isen" Isaksson(semester, Thailand) även att få klara oss utan backen och lagkaptenen Joel Ekdal som även han har åkt till innebandyspelarnas semesterparadis, Thailand. Centern Mange Larsson ser ut att vara på gång tillbaka, vilket är mycket positivt! Vi har en stor potential i truppen och nu är det dags att visa det för våran hemmapublik. Mot 3 poäng!


                                     -------------------------------------


* I går gällde det äntligen någonting på två-måls spelet på träningen, förloraren fick plocka sargen. Stefan "den äldste" Mörk har sprungit omkring flera träningar irad och "hetsat" under två-måls spelet då hans lag har stått som segrare dom 2 tidigare träningarna innan gårdagens. Men igår visade "den äldste" att han har ett förflutet som spelare i Visby IBK, när han stod som förlorare när det gällde någonting. Sämst när det gäller är det enda man kan säga om Stefans röda lag igår. Mitt gröna lag stod fullt rättvist som segrare med 3-2, och det var bara för Stefans lag att börja plocka sarg.


* Finns en imponerande bredd i Hässelby innebandy kan jag bara konstatera. Varje gång någon hos oss drar till Thailand eller vad folk nu får för sig, så plockar vi upp nya juniorer. Och juniorerna sköter sig riktigt bra. Vilka talanger det finns i den här klubben!


* Robin Avellan blir gästtippare även kommande helg. Vi måste nämligen avgöra vem som egentligen är den bästa tipparen efter att det blev 3-3 mellan oss den senaste helgen.


* Blir mest uppdateringar på bloggen här från jobbet för tillfället. Mitt internet har kraschat ihop totalt hemma, och fungerar bara sporadiskt. Hade min granne och vän Rickie "Totti" Hyvärinen förbi i Söndags för att försöka lösa problemet men det har inte blivit så mycket bättre ännu.


Back to work!


Ha det bra!!

Av Andreas - 16 januari 2008 09:08

* Då är det dags för fler förändringar i våran trupp. Forwarden Viktor Wendell har begärt att få bli utlånad till Div.3 klubben Bele/Barkarby, något som Hässelby inte kommer att ställa sig ivägen för. Till Bele/Barkarby är ju som bekant redan forwarden Jan Hajdus utlånad, och han kommer att spela i Bele/Barkarby resten av säsongen efter ett gemensamt beslut tillsammans med Hässelbys ledning.


* Vi riskerar även att tappa våran back och lagkapten Joel Ekdal för utlåning till Järfälla Spiders i SSL. Joel åkte direkt efter matchen mot Gaik i Söndags på en 2 veckors Thailands resa, men har meddelat att han är intresserad av att avsluta säsongen i Järfälla. Återstår att se om klubbarna kommer överens. Återkommer med ett besked så fort beslut är taget.


* Nu har man gått och småmyst hela veckan efter matchen mot Gaik, 3 kassar från min klubba mot klubben som jag representerade förra säsongen, inte helt dumt..... Men nu är det slut med "mysandet" och fullt fokus läggs på matchen mot Karlstad på Lördag. Har en känsla av att Karlstad är rejält revansch sugna efter att vi piskade till dom ordentligt borta i Karlstad förra gången vi möttes, 7-3 blev segersiffrorna då. Vi kommer att möta ett riktigt bra lag, men man ska inte glömma att vi kommer till matchen med 3 raka segrar(varav 2st i sudden) och vi känns ordentligt stärkta av senaste helgens suddenvinster.


* Ska bli intressant att se vad det kan bli för förändringar i SSL-lagens trupper nu när det bara är ett par veckor kvar tills "fönstret" stänger. Falun har ju redan gjort klart med Ö-viks forward Fredrik Alterlind, en riktigt bra värvning kan jag skriva under på efter att ha mött Alterlind förra säsongen. Han är riktigt bra! Tror att det kommer att lånas ut spelare både upp till SSL och ner till Div 1......


* Som enväldig domare har jag kommit fram till att det blev oavgjort i tipstävlingen mellan mig och Robin Avellan. 3-3 blev resultatet, där man väl kan påpeka att Robin låg närmast segern efter att Västerås slagit in segermålet(7-6) mot Finspång med 4 sekunder kvar att spela. Robin hade kryss i den matchen.....


* Vill bara passa på att påpeka vilken fantastisk flickvän man har, jag kommer allt som oftast hem från jobbet till dukat matbord. I måndags kom man hem till en dukad tacomiddag, världsklass!


* Helgen som kommer ska jag passa på att umgås med min familj så mycket som möjligt. Blev ju inte allt för mycket av den varan i helgen när man hade 2 matcher, och en konferens på Lördagen. Så det blir till att "lattja" med mina barn Måns och Smilla en hel del till helgen, ska bli kul.


* Kollade underbara Juve igår kväll. 5-3 seger i Italienska Cupen mot Empoli, och Inter väntar i kvartsfinal. Forza Juve! 


Nu ska det arbetas igen, mer kommer senare.....


Ha det bra!



Av Andreas - 14 januari 2008 11:01

Ikväll är det träning igen, känns helt ok med tanke på helgens resultat. Det enda tråkiga är att jag återigen har ett fys-straff att vänta då jag lyckades komma ett par minuter sent till Söndagens samling inför matchen mot Gaik. Christofer "chrisse" Högberg blir återigen kollega när detta straff skall avtjänas på kvällens träning. Han kom samtidigt som mig igen..... Wille Vinamäki kom ännu senare än vad jag och Chrisse gjorde, ska bli intressant att se vad straffet blir för honom.


På matchen mot Gaik åkte vi i 3:e perioden på en onödig utvisning för att vi fyllt i fel nummer på Joel Ekdal. Vi klarade som tur var av den utvisningen som hade kunnat vara kostsam. Felet är helt vårat och det är ingenting att diskutera. Men jag har tänkt på 2 saker i samband med detta:


1. Hur kommer det sig att Gaik`s sekretariat hittar denna felaktiga numrering?! Joel hade inte förekommit i protokollet på något vis i matchen!?


2. Vad blir straffet på kvällens träning för sportchefen Björn "Homer Simpson" Andersson som fyllde i protokollet felaktigt??


Hejdå Hejdå.....

Av Andreas - 14 januari 2008 09:09

Samma visa igen som i Fredags matchen. Vi spelar inte så bra som vi kan spela dom 2 första perioderna men vaknar till i 3:e perioden där vi hämtar ikapp ett 3 måls underläge. Stark moral och bra slit!


1:a perioden är ganska så jämn och båda lagen avvaktar och känner lite på varandra. Inte speciellt mycket målchanser men Gaik går till pausvila med en 1-0 ledning efter ett frislagsmål av poängkungen Andreas "drutten" Fridner.


2:a perioden är även den ganska jämn med ett visst övertag för Gaik som är väldigt effektiva i sina avslutningar. Vi släpper till ännu ett frislagsmål där vi tappar markeringen helt, och Gaik hinner även med ett powerplay mål. Vi är klart med i matchen fast vi har svårt att skapa dom där riktigt farliga målchanserna. Av dom 4 målen vi släppt in på dom 2 första perioderna är det 2 frislagsmål, 1 i boxplay, och 1 straff där man måste hylla Gaiks Mathias Hagert som gör ett otroligt vackert straffmål där han lyfter bollen med en enhandsbackhand rätt upp i nättaket. Desto längre perioden går desto mer spelar vi upp oss, och Gaik spelarna börjar kännas trötta.


I 3:e perioden vaknar vi som vanligt till och vi har bra mycket mer ork än Gaik som har spelat på lite gubbar hela matchen. Gaik verkar trötta och rädda, något vi inte är sena att uttnyttja och vi jobbar på otroligt hårt för att komma ikapp. Med ca 2min kvar hittar Alexander Rosenberg elegant Jonas "lillis" Bergström på bortre stolpen och vi har nu bara en kasse upp. Vi jobbar oss in i matchen och lyckas med 15 sekunder kvar och 6 spelare på banan att få in den sköna kvitteringen, 4-4. Inför den väntande förlängningen känner vi oss mycket starkare än ett tröttkört Gaik, och vi lyckas tillslut även knipa extra poängen.


Sammanfattning: Gaik visar att man är ett bra lag och i denna match tycker jag att Matte Hagert och Andreas Fridner visar vilka duktiga spelare dom är. Precis som i matchen i Fredags börjar vi inte spela förän det är dags för den 3:e perioden. Något vi måste bättra på i kommande matcher! Både mot Ackers och Gaik gör vi riktigt bra sista perioder! Vi visar prov på en otrolig moral och ett stort hjärta när vi i båda helgens matcher kvitterar på slutet för att sedan vinna i sudden. STARKT! Det känns som att vi är bra tränade och vi "äter" upp båda helgens motståndare i den sista perioden. Som alla förstår så var det här två otroligt sköna segrar så som det utvecklade sig, men jag tycker inte att vi ska be om ursäkt för någon av segrarna! Det känns faktiskt helt underbart just nu!! Stort plus till samtliga inblandade i helgens båda matcher!!


                         -----------------------------------------------


* Stort av Gaik`s coach Ola att skicka ett grattis sms till mig efter matchen igår kväll. Jag förstår hur tung förlusten måste ha varit mot oss, men ändå skickade han mig ett sms, stort! 


* När Gaik fick straff mot oss igår hörde jag hur Gaik tränaren Ola frågade först Christian Isaksen som svarade nej, sedan Andreas "drutten" Fridner som även han sa nej, Matte Hagert sa ja, och klev fram och gjorde en helt makalös straff! Bara att applådera den!


* Caperio/Täby rasade helt i gårdagens match hemma mot Jönköping. 3-0 efter första perioden förvandlades till förlust med 8-4. Tungt!


* Ska ta tag i helgens tipstävling mellan mig och Robin vid ett senare tillfälle. Jag har tyvärr problem med mitt internet hemma, och nu måste jag jobba lite här också. Mer kommer senare!


Ha det bra!



Ovido - Quiz & Flashcards